همزمان با سومین روز ماه رمضان، دو فیلم پس از سالها فرصت اکران می یابند. در مقطعی که اغلب از آن با عنوان زمان مرده اکران یاد می شود، در حالی مجال نمایش عمومی برای دو فیلم فراهم شده که چند سال از زمان ساختشان می گذرد و خواه ناخواه غبار قدمت و کهنگی رویشان نشسته. از چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت فیلم «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب در گروه سینمایی فرهنگ جایگزین «پیشونی سفید ۳» می شود تا پس از چهار سال از زمان ساختش رنگ پرده را ببیند.
فیلم سینمایی «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی نیز از همین روز جای «متری شش و نیم» در سرگروه آستارا می شود تا بعد از سه سال بتواند سهمی از اکران داشته باشد.
این در حالی است که مافیای اکران با چشم پوشی از نمایش فیلمهایش در این تایم کم مخاطب، به نوعی میدان را در اختیار رقبای ضعیف و بدون لابی خود قرار داده که از رفتارش گشاده دستی به اذهان متبادر شود. حال آنکه مافیای اکران و جریانهای منتسب به آن با درک کسادی بازار نمایش فیلم ها در ماه رمضان، علاقه ای به سوزاندن فیلم خود در این مقطع ندارند و با طمع ورزی، انتظار اکران عید فطر را می کشند.
البته مقایسه آمار فروش نشان میدهد سینماها در رمضان سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶، ۱۴.۳ درصد افزایش فروش و ۱۵.٨ درصد افزایش مخاطب داشتهاند. اما با توجه به افت فروش اغلب فیلم های اکران نوروز و گیشه نسبتاً داغ تنها یک فیلم یعنی «تگزاس۲»، می توان پیش بینی کرد ماه رمضان امسال اگر زمینه استقبال از اثری هم فراهم باشد، صرفاً شامل حال همین فیلم مذکور خواهد بود و بقیه تولیدات روی پرده سهم چندانی از فروش نخواهند داشت.
زمینه چینی ای آگاهانه که دایره رقابت را بشدت محدود کرده و شرایط را برای فروش بهتر تنها یک فیلم فراهم می کند. این در حالی است که ماه رمضان پارسال بر خلاف امسال، «تگزاس۱»، «خجالت نکش»، «چهارراه استانبول» و «عصبانی نیستم» چهار فیلمی بودند که هر یک به نوعی پتانسیل جذب مخاطب بالا را داشتند و تماشاگران تنها به سوی یک فیلم خاص سوق داده نمی شدند. همان طور که رمضان ۹۶ هم با تداوم فروش فیلمهایی چون «نهنگ عنبر۲» و تا حدودی «ویلاییها» و «زیر سقف دودی»، فضا چندان انحصارگرایانه نبود.
حال آنکه اگر شرایط و تسهیلات بهتری برای اکران ماه مبارک رمضان اتخاذ شود، قطعاً می توان به فروش خیلی از فیلمها در این مقطع امید بست.
ضمن اینکه اگر واقعاً در این تایم فیلمها بهتر می فروشند، چرا به جای فیلمهای چند سال پشت خط اکران مانده، صاحبان فیلمهای شانس دار برای فروش بالا حاضر به نمایش فیلمشان در این ایام نیستند؟! در این شرایط آیا اشتباه است اگر فکر کنیم دو فیلم تازه وارد، بیشتر حکم سیاهی لشگر را دارند؟!
یادآور می شود؛ فیلم سینمایی «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب با بازی الهام کردا و هدایت هاشمی، سال ۱۳۹۴ نمایش فیلم در جشنواره فجر با استقبال ویژه ای روبرو شد و توانست در سه بخش بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین تدوین و بهترین موسیقی متن نامزد دریافت جایزه شود.
در خلاصه داستان فیلم «خانه دیگری» به کارگردانی بهنوش صادقی، تهیه کنندگی عباس اکبری و با بازی پژمان بازغی، لیلا زارع، گوهر خیراندیش، ناصر هاشمی ، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، متین ستوده و روشنک گرامی نیز آمده: مرجان میبایست ظرف ۱۰ روز، پولی را برای پدرش تهیه کند. او در طی این مسیر با موانعی روبرو میشود که زندگی زناشوییاش را نیز تحتالشعاع قرار میدهد.