به گزارش دیدار امروزبه نقل از شهرآرانیوز،چندین سال است که موضوع برقیکردن راهآهن مشهدتهران بهعنوان پرترددترین مسیر ریلی کشور مورد بحث و بررسی دولتهای نهم، دهم، یازدهم و دوازهم قرار داشته است. در سال۹۰ نخستین بار کلنگ این پروژه بهزمین خورد، اما بهدلیل نبود اعتبار عملیات اجرایی زمینگیر شد. در زمستان سال۹۴ نیز حسن روحانی، رئیسجمهور در سفری یکروزه به مشهد بار دیگر کلنگ اجرایی این پروژه ملی را بهزمین زد، اما باز هم با توجه به اینکه تأمین مالی این پروژه مشخص نشده بود، این اقدام بینتیجه ماند. در نهایت و پس از اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران با یک شرکت چینی برای سرمایهگذاری در این پروژه از طریق فاینانس بهتوافق رسید، عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی به مشهد آمد و دوباره عملیات اجرایی آن را گلنکزنی کرد و درحالیکه همه امید داشتند با وجود تأمین مالی، این بار موضوع برقیکردن راهآهن تهرانمشهد بهسرانجام برسد و حتی طرف ایرانی ۱۵درصد سهم مالی خود را که رقمی بالغ بر هزارمیلیارد تومان بود اختصاص داد، اما خروج آمریکا از برجام و تحریمهای مجدد ایران سبب شد تا طرف چینی به تعهدات خود عمل نکند و نهایتا پول تأمینشده ازسوی طرف ایرانی برگشت خورد و خرج مسائل جاری دولت شد.
دیماه سال گذشته هم محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بردسکن در پاسخ بهسؤال شهرآرا درباره چرایى اختصاص بودجه ناچیز صدمیلیونتومانى در سال۹۹ به پروژه برقىکردن خطآهن مشهدتهران گفته بود: علاوه بر فاینانس چینى تاکنون مبلغ هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده بودیم که متأسفانه طرف چینى بهدلیل تحریمها نیامد و درحالىکه این مبلغ را ۲سال پیش بهسختى در بانک توسعه صادرات گذاشته بودیم، مجبور به برگشت آن شدیم.
او این را هم گفته بود که این پروژه جزو اولویتهاى دولت است و امیدواریم که مذاکرات با طرف چینى به نتیجه برسد و درصورتىکه دوباره فاینانس ایجاد شود، حاضریم پیشپرداخت اجراى این پروژه را بپردازیم. نوبخت در همان زمان اعلام کرده بود که اگر در این مسیر به نتیجه نرسیم، راهکارهای دیگر مالی را امتحان خواهیم کرد؛ و حالا که دولتیها از حضور طرف چینی ناامید شدهاند، قرار است مدلهای دیگر تأمین مالی همچون استفاده از ظرفیت بورس برای این پروژه ملی مورد استفاده قرار گیرد.
در همین باره هفته گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که قرار است ۱۲پروژه ریلی و آزادراهی از بازار سرمایه تأمین مالی شود.
در پی این اظهار نظر، دیروز امیرمحمود غفاری، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی خبر از افزایش تعداد پروژههای عمرانی قابل عرضه به بازار سرمایه از ۱۲ به ۱۴پروژه داد و به خبرگزاری مهر گفت: برای اینکه در این زمینه فسادی بهوجود نیاید، از اعلام نام پروژهها خودداری میکنیم، اما تا جایی که میدانم، پروژه برقیکردن راهآهن تهرانمشهد یکی از جذابترین پروژههایی است که قرار است سهام صندوق پروژه آن در بورس عرضه شود.
وی افزود: بیشتر پروژههای ریلی که اولویت کشور هستند، قرار است از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شوند که طرحهای ریلی از قبیل راهآهن شیرازبوشهر، راهآهن زاهدانمشهد و راهآهن اصفهاناهواز از این پروژهها هستند.
قطاربرقیروی ریل بورس
پس از شانه خالیکردن چینیها از سرمایه گذاری در پروژه قطار برقی مشهد- تهران اینبار دولت به فکر تامین مالی از راه بورس افتاده است