مهرداد خوشبخت در گفت و گو یی با اشاره به مفهوم مقاومت، گفت: وقتی از واژه دفاعمقدس به جای جنگ استفاده میشود، نشان میدهیم که ما آغازکننده جنگ و جنگطلب نیستیم اما در مقابل هر هجمهای از بیگانه ایستادگی میکنیم.
وی افزود: سینمای مقاومت مانند اصل مقاومت به ایران و حتی جهان اسلام محدود نمیشود، فیلمهای بسیار زیادی در ژاپن و ویتنام درباره دفاع از کشور ساخته میشود که میشود آنها را نیز در زمره مقاومت قرار داد.
خوشبخت با اشاره به ضرورت توجه به همه ابعاد دفاعمقدس در سینمای مقاومت، تصریح کرد: سینما باید درباره افرادی فیلم بسازد که دفاعمقدس آنان را از یک شهروند معمولی به یک مبارز تبدیل کرد. انسانهایی که هر یک مشاغل و نقش خود را در جامعه داشتند اما حمله بیگانه سبب شد، بدون اینکه تجربه جنگ داشته باشند، در زمانی کوتاه به مبارزانی برای حفظ وطن تبدیل شوند.
کارگردان فیلم سینمایی آبادان یازده ۶۰، گفت: سینمای دفاعمقدس برای رسیدن اهدافش باید از تکرار و شعارزدگی بپرهیزد و حتی شکستها را برای درس گرفتن به تصویر بکشد. پویایی و حضور اهل فن و البته خلاقیت و استفاده از سوژههای ناب و همچنین بیان ناگفتههای جنگتحمیلی، تأثیرگذاری این سینما را ارتقاء خواهد داد.
سینمای دفاعمقدس نیز به تبع سینما به معنای عام، در سالها و دهههای اخیر رشد تکنیکی داشته و از این قاعده کلی مستثنی نیست. آثار فاخر و شاخصی نیز ساخته شده است اما این را نمیتوان به معنای رشد کیفی سینمای مقاومت تلقی کرد زیرا این فیلمهای شاخص فردمحور هستند وگرنه پیشرفت سیستماتیکی حاصل نشده است.
این کارگردان سینما تأکید کرد: تکنیک باید در اختیار معنا و محتوا باشد وگرنه صرف استفاده از تکنیک به معنی پیشرفت سینمای مقاومت نیست.
وی تصریح کرد: جنگتحمیلی ناگفتههای بسیاری دارد که در فضایی بازتر میتوان به همه آنها پرداخت. ناگفتههایی از مقاومت مردمی در شهرها و مردمی که گرچه در جبهه و خاکریز حضور نداشتند اما طعم جنگ را چشیدند.