بر اساس سنت هرساله در رسانهها، منتقدین و کارشناسان سینمائی دست به انتخاب محبوبترینهای خود میزنند. امسال هم با وجود فیلمهای کمتر به نمایش درآمده، این انتخابها انجام شد.
امسال متاسفانه برگزاری بسیاری ازجشنوارهها به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و ترس از ابتلا به آن، عملا به مشکل خوردند و برخی از آنها به شکل آنلاین برگزار شدند.
از سوی دیگر سالنهای سینما نیز مدتی طولانی مجبور به تعطلیلی شدند، لذا تعداد آثار جدید به نمایش درآمده، شدیدا افت کرد و تماشاگران بسیار کمتری توانستند به سینماها بروند.
به عنوان نمونه در فرانسه سال ۲۰۱۹ تعداد ۲۱۳ میلیون نفر برای تماشای فیلمها به سالنهای سینمایی رفتند که امسال این تعداد با ریزش ۷۰ درصدی روبرو شد و به ۷۰ میلیون کاهش یافت.
کارشناسان و دست اندرکاران سینما سال ۲۰۲۰ را فاجعه آمیز نامیدهاند؛ تولید فیلمها یا متوقف شد و با با دشواریهای زیاد همراه بود، اما آنها امیدوارند در سال ۲۰۲۱ سینما بتواند دوباره سربلند کند و با توان به راه خود ادامه دهد.
از بین صد و پنجاه فیلم خارجی و ایرانی که در جشنوارهها، سالنهای سینمای فرانسه و نیز به شکل آنلاین موفق به دیدنشان شدم، این آثار را برجستهتر و شایسته انتخاب میدانم:
*فیلمهای خارجی
۱- یک دور دیگر (توماس وینتربرگ – دانمارک)
فیلمیست درباره قضاوتهای اخلاقی از پیش تعیین شده که سازنده آنها را زیرسوئال میبرد و خود به شیوهای غیرمتعارف آنها را بازگو می کند.
این فیلم داستان چهار معلم همواره مست را با ظرافت و شوخطبعی ترسیم میکند. آنها برای تعلیم به شاگردان خود و جرات بخشیدن به آنها و برای آماده سازیشان، راهی جدید پیش رو آنان میگذارند که بسیار اصیل است. این فیلم به عنوان نماینده دانمارک به اسکار ۲۰۲۱ معرفی شده و به تازگی نیز جایزه بزرگ آکادمی فیلم اروپا را به دست آورده است.
۲-اولین گاو (کلی ری شارد – آمریکا)
این فیلم را در جشنواره برلین دیده بودم، داستان آشپزی است که به غرب سفرکرده و با گروهی آشنا میشود. این آشپز نمیتواند با افراد محیط آنجا ارتباط برقرار کند مگر با یک فرد چینی.
فیلم به نوعی داستان دو بیگانه از دو دنیای متفاوت را میگوید که در میان ساکنان آن ناحیه موفق میشوند به هم نزدیک شده و همدیگررا درک کنند. «اولین گاو» به طور دلپذیری به رابطه عاطفی انسانها میپردازد واز لوکیشنها نیز استفاده ستایشآمیزی کرده است.
۳- مارتین ایدن (پیترو مارچلو- ایتالیا)
فیلم اقتباسی از جک لندن است که ماجرای دریانورد جوانی را روایت میکند که در بحبوحه اروپای ازهم گسیحته، روبه نویسندگی میآورد، وی که برجای خود آرام نمیگیرد همواره فردی گریزپاست.
فیلم روایتی شاعرانه و میزانس قابل توجهی دارد.
۴- آنتوانت در سوون (کارولین وینال – فرانسه)
یک کمدی/ رومانتیک موفق با داستانی سخت عاشقانه. یکی از درخشانترین فیلمهای امسال فرانسه است.
۵- هرگز، به ندرت، گاهی، همیشه، ( الیزا هیتمن – امریکا)
دوستی عمیق دو دخترعموی جوان است که به خاطر سقط جنین دخترجوانت، مجبور به فراراز پنسیلوانیا می شوند، ایالتی که سقط جنین در آن ممنوع است. آنان قصد دارند خود را به نیویورک برسانند.
پرداختن به رابطه پیچیده فامیلی، از یک سو وهمدردی وهمدلی بین دو دختر جوان ازسوی دیگر، فیلمی عاطفی و متعهدی را در کارنامه کارگردان آن رقم میزند.
۶- دو (فیلیپومنقتی- فرانسه)
اولین فیلم بلند این کارگردان ایتالیائیتبار است که در فرانسه ساخته.
«دو» ماجرای دوستی عمیق ودنباله دار دوزن از دوران کودکی تا پیری که سخت به هم علاقمندند روایت میکند. آنها با وجود مشکلات اجتماعی که با آن دست به گریبان هستند و آنها را از هم جدا میکند، موضوع را از چشم خانوادههایشان دور نگه میدارند. با این حال درسالهای پیری باز بیشتر از قبل همدیگررا مییابند.
«دو» درباره دوستی پایانناپذیر است که با عاطفه ساخته شده. این فیلم کاندید فرانسه برای اسکار۲۰۲۱ است.
*فیلمهای ایرانی
دربین فیلمهای ایرانی که موفق بدیدن آنها شدم گرچه تعدادی ازآنها هنوز روی پرده نیامدهاند، اما این آثار برایم جالب توجه بودند:
پسر( نوشین معراجی)
شیطان وجود ندارد (محمد رسول اف)
دشت خاموش (احمد بهرامی )
شیرجه بزرگ (کریم لکزاده)
جنایت بیدقت (شهرام مکری)
یلدا (مسعود بخشی)
خورشید (مجید مجیدی)
تومان ( مرتضی فرشباف)
پوست (بهمن و بهرام ارک)
بندر بند (منیژه حکمت)