راهکارهایی که درمان درد نبود
هر ساله آمار فیلمهای پر فروش و کم فروش فیلم ها نسبت به سال گذشته مورد ارزیابی قرار می گیرد که به بررسی آن پرداخته ایم.
، امسال، سال سختی برای سینما بود؛ از تعداد تولیدات فیلمهای خوب تا طرد سینما توسط خود سینماگران و مهاجرت آنان به شبکه نمایش خانگی!
سالی که ویروس کرونا سالنهای سینما را بست و کارکنان این سالنها تعدیل شدند. فیلمهای خوبی که با وعده حمایت اکران شدند، اما نه تنها به درستی حمایت نشدند بلکه فیلم هایشان در گیشه شکست خورد. امسال اکران آنلاین در سینما باب شد که در این مسیر هم موفق عمل نکردیم و فیلمها علاوه بر اینکه قاچاق شدند، بازگشت سرمایه هم برای سازندگان نداشت.
در این گزارش فروش ۵ فیلم پر فروش سال ۹۸ و سال ۹۹ را مقایسه کردیم که در ادامه میخوانید.
همان طور که مشاهده میکنید اختلاف فاحشی بین ۵ فیلم پر فروش سال گذشته و امسال وجود دارد.
البته کرونا در همه جای دنیا سایه افکنده و بر فروش فیلمهای دنیا نیز تاثیر خود را گذشته است؛ اما در سینمای ایران این مقدار اختلاف فقط نشات گرفته از کرونا نیست.
کیفیت فیلمها، قاچاق فیلمها، عدم برنامه ریزی مناسب برای اکران فیلمها و کرونا همگی باعث این شکست سنگین سینما در سال ۹۹ شده است. اما سال ۱۴۰۰ هم حداقل تا نیمه اول آن با مسئله کرونا درگیر هستیم و اگر مسئولان و مدیران سینمایی اندیشه و تدبیری نکنند با این میزان فروش که حتی سرمایه شان هم برنمیگردد کمتر کسی فیلم سینمایی می سازد و همینطور شاهد ساخت سریالهای نمایش خانگی هستیم که حتی اگر کپی شود درآمدشان تغییر محسوسی نمیکند و با اسپانسر و فروش نت که منبع درآمدشان هست خیالشان راحت است.
مدیران سینمایی در حال حاضر پیشنهادی که دادند، گران شدن بلیت هاست و به نظر می رسد همچنان نظارت بر کیفیت فیلمها و داشتن برنامه ریزی درست در دستور کار قرار نگرفته است.